زنان به مثابه شهروندان عامل
عينيت يافتن توسعه قائم به اهتمام بر بهبود تمام جوانب زندگي بشر است. اگر پذيرفته ايم که بهبود اوضاع زندگي آدميان آرمان و هدف توسعه است، ناگزيريم تا به دنبال شرايط تحقق جامعه آرماني نيز باشيم. مهمترين شرط تحقق جامعه اي بهبود يافته، برابري انسانها در حق بهره مندي از امکانات پيش روي جامعه است. به عبارت ديگر گام نهادن جامعه در مسير توسعه مستلزم زيست نفرات آن به مثابه عاملان برخوردار از حقوق شهروندي است. در بيشتر جوامع امروزين اصول شهروندي مورد پذيرش حکومت و مردم قرار گرفته است. در اين ميان به نظر مي رسد; در برخي جوامع زنان نتوانسته اند وجود خويش را به عنوان شهرونداني صاحب حق به خود، مردان و حاکمان بقبولانند و همچنان تحت سلطه همه جانبه از سوي فرهنگ مردسالار جامعه واقع شده اند. سلطه مردان بر زنان در عرصه هاي خصوصي و عمومي، آنان را در شخصيت تابع و در رفتار و کردار فاقد عامليت ساخته است...